Έρευνες έχουν δείξει ότι ένα σημαντικός αριθμός μουσικών υποφέρει από κακώσεις στα άνω άκρα, οι οποίες είναι καθοριστικές για το μέλλον και την επαγγελματική τους σταδιοδρομία.
Οι περισσότερες από τις κακώσεις που εμφανίζονται στους μουσικούς είναι αποτέλεσμα της έντονης και πολύωρης εξάσκησης, σε συνδυασμό με την κακή φυσική κατάσταση και την παρατεταμένη τοποθέτηση των άνω άκρων σε οριακές θέσεις.
*** Δήμητρα Ροζάκη καθηγήτρια πιάνου
Αναζητώντας να βρούμε αιτιολογικούς παράγοντες διερευνήσαμε την επίδραση της πρακτικής εξάσκησης στη ροή του αίματος στο χέρι του πιανίστα. Στην έρευνά μας (Missitzi J, Stoupi A, Koustas G, Misitzis D) συμμετείχαν 16 πιανίστριες επαγγελματίες ηλικίας 19-40 ετών. Η διάρκεια της εξάσκησης ήταν 1 ώρα και 15’, με μέτρια ένταση (βάση ρυθμού μετρονόμου 95-100).
Τα αποτελέσματα έδειξαν, ότι υπάρχει σαφής μείωση της ροής του αίματος (μέτρηση με doppler και πληθυσμογραφία, στην κερκιδική και ωλένια αρτηρία του καρπού) μετά την εξάσκηση, ενώ η συστολική πίεση δεν παρουσίασε σημαντική διαφορά. Ακόμη 5’ ασκήσεων κατά την αποκατάσταση, βελτίωσε σημαντικά την κυκλοφορία στον καρπό, γεγονός που δεν συνέβη στην ομάδα των δοκιμαζομένων που δεν έκαναν τίποτε για αποκατάσταση.
Η εμφανιζόμενη τοπική ισχαιμία από τη μείωση της ροής του αίματος, μπορεί να προκαλέσει τοπικές μεταβολικές προσαρμογές στους μυς και να οδηγήσει σε μυοσκελετικές κακώσεις. Το εύρημα της μείωσης της ροής του αίματος, ενώ η συστολική πίεση παρέμενε σταθερή υποδηλώνει αύξηση της αντίστασης, που πιθανόν να προέρχεται από την αύξηση της ενδομυϊκής πίεσης, λόγω της επίπτωσης των επαναλαμβανόμενων μυϊκών συσπάσεων. Πρόγραμμα ασκήσεων ενδυνάμωσης και διατάσεων επιβάλλεται και είναι η συμβουλή μας και στους επαγγελματίες μουσικούς αλλά και στα παιδιά που μαθαίνουν κάποιο όργανο.
Κάθε μισή ώρα πρακτικής εξάσκησης θα πρέπει να εκτελείτε ένα 5λεπτο απλών ασκήσεων ενδυνάμωσης, σύλληψης δραγμού και διατάσεων. Εφαρμόστε το, γιατί η πρόληψη είναι πάντα καλύτερη από τη θεραπεία!
***Eυχαριστούμε θερμά τη Δανάη Καρρά, τη Μιμή Ροζάκη (video), και όλες τις επιφανείς πιανίστριες που συμμετείχαν, καθώς και το Ιατρικό κέντρο Αθηνών στο οποία μεταφέρθηκε πιάνο για να διεξαχθεί η έρευνα.